09-06-2015 Bye bye Java - Hello Bali

9 juni 2015 - Sanur, Indonesië

Om 8 uur rijden we -na een voor Javaanse begrippen- karig ontbijt richting Benyuwangi en de Ketapang haven voor de oversteek naar Bali. De weg er naar toe is druk en bij een tussenstop probeer ik ditmaal met een andere pas geld op te nemen. Pas als mijn pasje in de gleuf zit, krijg ik door dat ook deze pinautomaat buiten werking is. Ja ja ja, deze ezel stoot zich in het algemeen wel meer dan een keer aan dezelfde steen ;-) Gelukkig reject deze automaat wel mijn pasje en heb ik bij een derde automaat meer geluk. Typisch een geval van WWW.
Maar goed, wanneer we de Ketapang haven naderen, ligt de ferry al klaar en kunnen we zo aan boord rijden. Op het bovenste dek nemen we plaats in de zon en kunnen in de verte Bali met haar zandstranden al zien liggen. Bye bye Java, Hello Bali. De zee is rustig en binnen
1,5 uur rijden we Bali in. Selamat Datang di Bali. De weg door het mooie Bali National Park is mooi maar enorm druk met vrachtverkeer en wegopbrekingen. Het is dan ook al tegen 5 uur 's middags als wij Sanur bereiken waar we eerst stoppen bij Marin tours, het bedrijf dat door NRV is ingehuurd om de tours voor hen te verzorgen. Vanwege een upgrade van het Ramada Resort Benoa naar het Prama Beach Hotel Sanur wikkelen we eerst wat formaliteiten af en betalen ter plaatse het verschil in prijs tussen beide hotels. Eindelijk kunnen we dan naar het Prama gaan. Het duurt even voor de uiteindelijke incheck een feit is, maar met tussenkomst van Bambang lukt het eindelijk wel.
We bedanken Bembang voor zijn diensten en zeggen hem goed te rusten voordat hij het hele eind weer terug rijdt naar Depok, zijn woonplaats. Hij zegt dat hij zo nu en dan een stop-over zal maken bij een van de vele benzinestations en dan in zijn auto wat uurtjes zal slapen. Binnen max. 2 dagen verwacht hij weer thuis te zijn.
Het Prama hotel is groot en met enig zoeken, vinden wij op het terrein het Bamboo restaurant waar wij een kleine maaltijd nuttigen alvorens keimoe ons bed op te zoeken voor onze eerste nacht in Sanur.

1. Louise vd Vijver:
    Wekom di Sanur, Bali.
    Inmiddels hebben jullie al n nacht in t Prama geslapen en ook al rondgeneusd. In2006 logeerden daar kennissen uit NNG die wij toen opzochten. Het is idd een enorm groot hotel en direct aan zee. Als jullie in de omgeving lopen zullen jullie wel bekende warungs tegenkomen.
    Nog lekker genieten saampjes en pelanpelan ya.
    Als jullie nr de Pasar Sindhu gaan of Batu Jimba denk aan me als jullie es campur nemen en als jullie de dames van ons vorig homestay zien doe ze dan mijn hartelijke groeten en graag foto's maken vd nwe situatie.

Lieve groetjes,
    mamaLou
  2. Petra:
    10 juni 2015
    Edit: Even heeft het er trouwens naar uitgezien dat wij het niet tot aan Bali zouden redden. Een roekeloze rijder, die met hoge snelheid recht op ons afstevende, heeft ons doodsangsten doen beleven. Met heel veel geluk zijn we tenauwernood aan een frontale botsing met verregaande gevolgen ontsnapt. Gelukkig, maar het heeft nog wel even geduurd voor we van de ergste schrik bekomen waren.

@Louise, we hebben vandaag een klein rondje Sanur gedaan en zijn ook even aangekeerd bij de Radha. De dames en Kadek herkenden ons nog. We zijn alleen vergeten er foto's te maken en het ziet er niet naar uit dat wij weer terug keren bij de Radha. Er is niet heel veel veranderd, behalve dat er nu tegenover de receptie een klein zitje is gecreeërd en dat rechts ervan een soort van overdekt podium is gemaakt. Het ziet er wel fraai uit en is zeker een verbetering van het terrein. De rest is niet veranderd.
  3. Fam gloudemans:
    10 juni 2015
    Geniet van jullie verblijf op bali, rust lekker uit van de toch wel vermoeiende rondreis op java vermoed ik. En ga een keertje lunchen bij bobby's dat is direct op het strand, klein stukje links op het wandel/fiets paadje en je bent er.
  4. Cisca en Wim:
    10 juni 2015
    ik onderschrijf het advies van Nettie en Wim, lunchen bij Bobby's is heel leuk en lekker aan het strand, mooi uitzicht.
  5. Louise vd Vijver:
    11 juni 2015
    Wim vertelde over dat jullie ternauwernood ontsnapt zijn aan n ongeluk. Ik schrok ervan maar nu pas leed ik je reactie. Was dat op de drukke weg vanaf Bali nr Dpassar? Blij te horen dat jullie niks is overkomen.
    Bij Luthus op t strand is t ook goed toeven. Mochten jullie zondag nergens last van hebben zouden jullie n stuk t.strand oplopen. Kunnen. Jullie n gezellige.drukte met Balinese families beleven.
    Doe relax en blijf.genieten,
    Kusss en ook de groeten van Win.
  6. Louise vd Vijver:
    Doe relax en blijf.genieten,
    Kusss en ook de groeten van Win.
  7. Petra:
    11 juni 2015
    Mam, het was vlak voor we Banywangi op Java zouden bereiken dat er voor ons vanuit het niets met hoge snelheid ineens een zwarte pick-up truck een inhaalmanouevre doet en redht op ons afkomt. Marianne en ik konden elkaar nog maar net in de ogen kijken en de angst bij elkaar aflezen. We hebben echt gevreesd voor onze levens op dat moment. Echt als door een wonder is het op een haartje na niet tot een frontale botsing gekomen, maar we voelden de schrik op onze magen nog enige tijd na-ebben.