01-06-2015 Jakarta - Bogor - Bandung

1 juni 2015 - Bandung, Indonesië

Hiep hiep hoera, Marianne is jarig. Cadeautjes die zijn meegesmokkeld uit Nederland mogen eindelijk uit hun schuilplaats komen. Van Nettie en Wim een kado in de vorm van geld om op Java of Bali iets moois van te kopen. Ook van Loekie een bijdrage in Rupia's. Van mij krijgt Marianne 4 armbandjes, een door Charlene gemaakte droomvanger en het geurtje Jadore van Dior.Cadeautjes

Hierna checken we uit in ons hotel in Jakarta en rijden naar de Sunda Kelapa haven. Heel bijzonder is deze haven anno nu niet meer maar vanwege het V.O.C.-verleden hoort een cultuur historische stop er wel bij. Lang blijven we niet in de haven maar vervolgen onze weg door Jakarta naar Bogor. Onderweg maken we een fotostop bij een typisch Amsterdamse brug die inmiddels niet meer in gebruik is maar vanwege de banden met Nederland nog wel behouden is gebleven. De rivier die er omderlangs stroomt, stinkt verschrikkelijk. Onvoorstelbaar dat daar een grote groep mensen leeft onder de armoedegrens, zijn behoeften doet in hetzelfde smerige water als waar men zich in wast en er naast woont onder zeer erbarmelijke omstandigheden. Als je dat afzet tegen de wolkenkrabbers waar de welgestelde Javaan woont, kan het contrast niet veel groter zijn. Onder de indruk verlaten we deze plek en rijden verder richting Bogor. Onze eerst stop daar is bij een kampong waar tal van gezinnen wonen. De bewoners laten ons een intieme blik werpen in hun dagelijks bestaan, erg bijzonder om zo een blik achter de schermen te krijgen. Aansluitend worden we meegetroond naar een atelier waar Wajangpoppen met de hand gemaakt worden. Hoe mooi ook, we gaan niet tot aankoop over.

Marianne in een holle boomMetershoge bambooOp naar de botanische tuinen die circa 87 hectare beslaat. Al met al zien wij daar maar een fractie van en stappen na een goed uur weer in de auto om naar onze eindbestemming van vandaag te rijden: Bandung. De weg er naar toe gaat via de Puncak pas. Deze weg is lang, druk, slecht begaanbaar op sommige delen en hoger gelegen. Het is ergens tijdens deze rit dat een wolkbreuk de weg zo mogelijk nog minder goed berijdbaar maakt. Een bootje zou in de stromende regen beter van pas gekomen zijn. Tussendoor maken we nog wel 2 stops, een voor ons om te lunchen en later een voor de chauffeur noodzakelijke stop. Uiteindelijk arriveren we rond 19:30 uur ons hotel in Bandung waar we vandaag en morgen zullen overnachten. Ditmaal hebben we een kamer op de 4e verdieping met vanaf het balkon uitzicht op het lager gelegen zwembad.Zwembad Jayakarta Hotel

Wij trekken ons terug voor de nacht, het is een mooie maar lange dag geweest. Tot morgen.

1. Fam gloudemans:
    1 juni 2015
    Leuke foto' die er bij staan, kan me voorstellen dat het vermoeiend is, maar waar blijven al die lekkere gerechten? Of eten jullie niet.
  2. Cisca en Wim:
    1 juni 2015
    Mooi om deze reis door jullie ogen te zien, wij waren daar in 1978 voor het eerst, daar zit een mensen leeftijd tussen, er is in al die tijd niet veel veranderd buiten al die wolkenkrabbers. Gaan jullie ook naar de Anglun school van Pa Udho? Leuk jullie reis te volgen.
  3. Mile:
    1 juni 2015
    Leuke foto's! Ik herinner me dat de haven inderdaad niet zo spectaculair was, maar toch leuk om gezien te hebben. Voor nu selamat tidur en we zijn benieuwd naar de volgende verhalen!
  4. Petra:
    1 juni 2015
    @Fam Gloudemans: Hahahaha, natuurlijk eten we wel. We posten de foto's alleen (nog) niet
    @Ciska en Wim: Morgen staat optioneel een bezoekje aan Puk Ujo op de planning. We zijn er alleen nog niet uit of we die gaan bezoeken. Een middagje relaxen bij het zwembad hier is ook erg aantrekkelijk om te doen.
    @Mille en paps: terimah kassi en alvast selamat tidur voor later
  5. Fam gloudemans:
    1 juni 2015
    Petra kan zo smakelijk vertellen over eten, dat je er zelf ook trek in krijgt.
  6. Ellen Keizer:
    1 juni 2015
    Wat een fantastische plek om je verjaardag te vieren. Erg leuk om zo met jullie mee te reizen.
  7. Annie Voogd:
    4 juni 2015
    Leuk om dit alles te lezen.. Even geen boek meer , maar jullie ervaringen.
    Hier eindelijk een echt zonnige dag, dus gauw naar buiten.