02-06-2015 Efteling meets Tikibad

2 juni 2015 - Bandung, Indonesië

Vanmorgen na een ontbijtje met geroosterd brood en American style pancakes zijn we opgehaald door Hans en Benbang. Hans wil ons -als wij dat goed vinden- meenemen naar een andere kampomg. Wij stemmen daar niet mee in omdat er meestal een commercieel addertje verstopt zit en wij hebben het daar niet zo op. Het plan voor vandaag is naar een theeplantage gaan, de warm water bronnen van Ceriater te bezoeken en dan weer terug te gaan naar het hotel. Dus op naar de theeplantage. We maken er een korte wandeling en krijgen van Hans tekst en uitleg en maken wat foto's van de heuvelachtige theeplantages.Theeplantage Schitterend en zo heel anders dan de terrasvormige rijstsawa's van Bali.

Hierna rijden we door naar de warm water bronnen van Ceriater. Vooraf hadden wij gedacht dat dit een kleine warm water bron zou zijn waar je pootje in kan baden of zo. Groot was onze verbazing dat er zich voor de ingang honderden mensen hadden opgesteld om naar binnen te kunnen komen. Wat een mensenmassa! Het is dat Hans al entreetickets heeft gekocht, want als het aan ons had gelegen hadden wij rechtsomkeert gemaakt.Ceriater warm water bronnen Hans troont ons mee naar binnen (lees: Hans dringt gigantisch voor en negeert de mensenmassa om ons naar binnen te krijgen). We wanen ons in een Efteling meets Tikibad, de stomende hitte van de bronnen gecombineerd met de vele mensen bij de tal van baden maakt dat wij ons hier totaal niet op ons gemak voelen. We wandelen over het grote terrein en zien om ons heen de diverse baden waarin tal van mensen zich bevinden. Overal vrouwen met hoofddoek of gehuld in burka. Mensen tikken elkaar aan, wijzen naar Marianne. Wij denken dat ze dat doen omdat ze nog nooit een blanke vrouw gezien hebben. Wij, en met name Marianne, voelen ons niet prettig bij deze vorm van aandacht. Over het hele terrein zijn stukjes grond te huur die voorzien zijn van vloermatten en een plastic zeil als overkapping. Hele familie's houden hier zich op en vermaken zich met hun tablets, gsm's, de water bronnen maar vooral van heel veel eten. Voor Hans is wel duidelijk dat wij het hier niet naar onze zin hebben en loodst ons snel naar de uitgang.

Terug bij het hotel geven we onze koffers af bij Hans en Benbang. Zij rijden vanacht per auto naar Jogjakarta en zien hen morgenmiddag weer. De rest van de middag brengen we al relaxend door in de tuin nabij het hotelzwembad of op onze kamer. Alle beetjes rust kunnen we hard gebruiken want morgenochtend om 5 uur moeten we op voor de start van een nieuw reisavontuur.

O ja, ik zou haast vergeten dat wij hier op Java al best wat lekkere maaltijden hebben genuttigd, de een nog smakelijker en pittiger dan het andere.

Dinner timeDinner time

Met het posten van deze eetfoto's sluiten we voor vandaag af.  Tot morgen.

PS: zie bij video's een kort filmpje van Ceriater

1. Fam gloudemans:
    2 juni 2015
    Jammer dat dit uitstapje minder geslaagd is, maar jullie zijn wel weer een ervaring rijker, en heb je dat ook weer meegemaakt, rest van de dag lekker relaxen is ook een keer lekker maar was natuurl7jk niet echt de bedoeling. Groetjes vanuit het natte/koude nederland, tot horens weer.
  2. Kitty:
    2 juni 2015
    Toch weer een hele belevenis ook al was het misschien een beetje te druk en teveel aandacht voor Marianne komt vast door haar blonde krullen want die hebben ze daar natuurlijk niet. Veel plezier en eet smakelijk!
  3. Cisca en Wim:
    2 juni 2015
    Leuk weer jullie verslag, ik moet er ook wel een beetje om lachen, ik had al verteld dat wij de Java reis al in 1978 hebben gemaakt, en alles komt zo levensecht over.
    Ook de Ceriater met zijn heet waterbronnen, alleen was het toen niet zo druk en konden wij heerlijk van de therapie genieten. Jullie gaan zeker ook de excursie naar de Bromo doen, dat is ook lachen. Jokjakarta is fantastisch met de Kraton met de Sultan Hadi Nagorro, ik weet niet of ik de naam goed heb geschreven. We hebben in de Kraton gedineerd, erg leuk. Nou meiden ik volg jullie op de voet, geniet lekker en Bali komt in zicht. Lieve groeten Wim en Cisca
  4. Wilma en Willem:
    2 juni 2015
    Leuke verhalen weer. Wat een belevenissen. Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar wat Marianne cadeau heeft gekregen voor haar verjaardag??......
  5. Petra:
    2 juni 2015
    @Fam. Gloudemans: eingenlijk zouden we optioneel naar Pak Ujo gaan maar konden de nodige rust ook goed gebruiken dus de relaxmiddag kwam heel goed uit zo.
    @Kitty: Het krioelde er van de mensen, echt niet leuk meer en dan ook nog eens al die bekijks.. Je zou er haast gek van worden.
    @Ciska en Wim: Over een kleine 2 uur worden we hier opgehaald (lokale tijd 6 uur 's morgens) voor de treinreis naar Jogjakarta. Omdat ons reisschema mee is gereisd in de koffers bij de gids/chauffeur kunnen we ons verdere reisschema niet inzien. Geen flauw idee dus of wij ook het Keraton aan zullen doen.
    @Wilma en Willem: Marianne heeft 4 armbandjes, een droomvanger, het geurtje Jadore van Dior en geld gekregen voor haar verjaardag en bergen zon en lekker eten ;-)