03-06-2015 Kedeng Kedeng

3 juni 2015 - Jogjakarta, Indonesië

Voor de log van vandaag wordt gepost, eerst even een correctie. Gids Hans heet in het echt Hanafi maar is door iemand die hij een vorige keer Java heeft laten zien, Hans genoemd. Wij houden het voor het gemak maar op Hans. Benbang onze chauffeur -ik vreesde al dat ik het niet goed verstaan had- heet eigenlijk Bambam, althans dat is zoals wij het vandaag verstaan hebben. Misschien heet Benbang Bambam morgen wel Jerommeke ;-) Door de hoogteverschillen ploppen onze oren nogal eens dicht en dan kan het zomaar gebeuren dat je de dingen niet goed hoort. Maar nu dan over op de dag van vandaag.

Vanmorgen zou om 5 uur de wekker gaan, maar voor die tijd was ik al wakker en kon zodoende zusje Cindy, die zich in Zoetermeer heeft laten opsluiten van 11 tot 23 uur voor de actie Lock me Up - Free a Girl supporten via Facebook en Whatsapp.

Om klokslag 5 uur kon ik toen Marianne wakker maken waarna wij ons gereed maakten voor de treinreis van Bandung naar Jogjakarta. Om even na 6 uur zijn we al bij het station van Bandung. We laten onze tickets en paspoorten zien bij het controlepunt en lopen naar perron 5. Daar zal onze trein van vertrekken om 7:20 uur.

Op het moment dat wij arriveren, is de trein er al maar wordt deze nog schoongemaakt. Niet veel later kunnen we plaatsnemen. We worden naar onze plaats geholpen (al kunnen we onze plaatsen al zien) door een medewerker van het station die daarna zijn hand op hield want voor zijn bewezen dienst (ahum) verwacht hij wel een geldelijke beloning. We raken gelijk aan de praat met een stelletje dat aan het zelfde pad zit als wij en hebben hen al eerder gezien bij het Jayakarta hotel. We wisselen ervaringen uit over de reisdagen die we gehad hebben en over de dagen die wij nog in het vooruitzicht hebben. En voordat je er dan erg in hebt, druppelt de trein vol met passagiers met tassen vol eten en geeft de hoofdconducteur het sein tot vertrekken. Eerst rijden we nog door de buitenwijken van Bandung waar de huizen wel heel dicht langs het spoor liggen om vervolgens plaats te maken voor weidse groene uitzichten, op bergen, rijstsawa's en de vele arbeiders aldaar. Door het gelijkmatige kedeng kedeng ritme van de trein gecombineerd met een korte nacht maakt dat wij meer dan eens wegdommelen.

Uiteindelijk komen we om 15:20 uur aan in Jogjakarta waar ik Hans al snel in de smiezen heb. Eerst even plassen hoor Hans zeggen we. In de trein hebben we dat niet aangedurfd. In de trein alleen hurktoiletten en vanwege onze oei-ik-glij-uit-perikelen van een vorige reis, willen we dat niet nog eens ervaren. Het toilet op het station is gelukkig westers en dat zit wel zo fijn al was de stankoverlast niet te harden. Met lege blaas stappen we weer in bij Hans en Jerommeke en binnen 15 minuten zijn we in ons hotel. We vinden het helemaal te gek, hier houden we het wel vol. De kamer, het uitzicht op de tuin brengt ons als het ware terug naar Tanjung Mas waar wij tijdens onze eerste Bali reis verbleven. Allebei krijgen we heimwee naar Sanur en wie weet komen we daar later tijdens onze reis nog terug. Helaas zit ons hotel niet in de betere buurten van Jogjakarta en houden we ons kennismakingsrondje rondom het hotel kort en bondig. We keren terug naar het hotel en eten daar wat in het restaurant.

Foto's en een nieuwe video zijn te vinden onder het kopje foto's of video's.

Wij houden het voor vandaag voor gezien, morgen weer een nieuwe dag met nieuwe avonturen.

Tot dan!

1. Marcel:
    3 juni 2015
    Waaauw meiden ziet er weer allemaal goed uit.
    Leuk om jullie belevenissen weer te kunnen volgen.
    Have fun sampa jumpa ouwe sok
  2. Mile:
    3 juni 2015
    Hoi dames, wat is het blog weer leuk geschreven. We genieten hier helemaal mee. Mooie grote kamer hoor! Weten jullie al hoe Benbang / Bam Bam / Jerommeke morgen heet? Is het nog gelukt om op Bali een hotel in Sanur te krijgen? We zijn heel benieuwd naar de foto's en verhalen van de Borobudur. Genietse weer! xxx
  3. Fam gloudemans:
    3 juni 2015
    Wat een leuk verhaal, treinreis zelf ook een belevenis zo te horen, en wat een schitterende kamer, daar kun je je lekker in ontspannen, om het volgende avontuur weer te beleven.
  4. Annemiek:
    4 juni 2015
    Prachtig verhaal en mooie beelden. Bennie(t)bang dat Bambam een Bibi Sidonia wordt. Salam hangat !