04-06-2015 Blank en beroemd op de Borobodur

4 juni 2015 - Jogjakarta, Indonesië

Na een zeer goede en lange nachtrust worden wij door Hans en Bambam opgehaald om de Borobodur te bezoeken. Bij aankomst krijgen we een sarong om en maken kennis met Jontoh, de lokale Nederlandstalige gids ter plaatse. Jontoh gaat ons voor en al snel zien wij de Borobodur in de verte verschijnen. Imposant bouwwerk zeg. Na een verkorte uitleg over de Borobudur (de uitgebreide versie duurt circa 7 dagen) betreden wij de Borobodur en krijgen ter plaatse uitleg bij de symbolen en beelden die wij zien. Alle etage's betreden we met de klok mee, beginnend bij de oostelijke ingang. Borobodur

Bij de bovenste etage dien je volgens de Boeddistische levenswijze die etage 3x rondom te lopen. Tijdens de eerste 2 ronden worden wij bij herhaling onderbroken door andere toeristen die met Marianne op de foto willen (waarschijnlijk ook nog nooit een blanke gezien) en Marianne poseert keer op keer geduldig met hen. Als het ons gelukt is ook het derde rondje te maken, sluiten wij ons bezoek aan de Borobodur af, een geweldig mooie nieuwe ervaring rijker.

Hierna rijden we terug richting ons hotel maar keren eerst aan bij een Batik schilderijen atelier. Foto's mogen we er niet maken helaas. We zien mooie met de hand gemaakte Batik doeken maar niet een ervan vinden we mooi genoeg om mee naar huis te nemen.

Op naar ons hotel. Daar aangekomen is het net na 13:00 uur en hebben we tot 18:30 uur ter vrije besteding. De zon schijnt, het is bloedje heet en er is een zwembad bij het hotel. In no time plonsen we in het zwembad voor wat verkoeling om ons daarna weer aan de zon te warmen (lees: bakken en braden).

Rond half 4 zoeken wij onze kamer weer op en relaxen daar nog wat totdat we om half 7 worden opgehaald voor een dinerbuffet met aansluitend een voorstelling van het Enkele dansers van het Ramayana BalletRamayana Ballet. Het dinerbuffet is uitgebreid en smaakt voortreffelijk. Hierna genieten we van een 1,5 uur durende dansvoorstelling. Het verhaal dat dansend verteld wordt, is te lang om hier te omschrijven maar komt in het kort op het volgende neer: "Er was eens....en ze leefden nog lang en gelukkig".

We keren terug naar ons hotel en kijken terug op eer zeer geslaagde mooie en warme dag. Morgen verlaten we Jogjakarta (helaas) en zien jullie weer terug in Solo, onze volgende hotelstop.

Tot dan. Sampai  jumpa.

PS: Er is een nieuwe video gepost.

1. Fam gloudemans:
    4 juni 2015
    Wat een gaaf verslag, vind je het erg dat ik er bijna in bleef, bij de uitleg van de dansen, erg goed geformuleerd. En Marian wordt nu dus wereldwijd bekeken.
  2. Petra:
    4 juni 2015
    Hahahaha, nee hoor is helemaal niet erg. Wij hebben het verhaal papier meegekregen en die beslaat twee A4-tjes vandaar de zeer beknopte versie ;-)
  3. Mile:
    4 juni 2015
    Hele mooie foto's van de Borobodur! Leuk dat iedereen met Marianne op de foto wilde. Bij ons was Kelly steeds de "pineut"! Genietse verder!. :-)
  4. Louise vd Vijver:
    5 juni 2015
    Maak jullie borsten maar nat in Kalibaru kregen wij ook n dansvoorstelling te zien en werd je uitgenodigd om mee te dansen. Peet kennende zal ze als excuus hebben dat ze moet filmen, dus Mar ....maak jij je borst maar nat enne geen linedans he.
    Mamalou