06-06-2015 Solo - Batu

6 juni 2015 - Batu, Indonesië

Update: we hebben 2 nieuwe video's geupload

Terwijl ik dit schrijf is het de vroege zondagochtend van 7 juni. Het is hier nu even voor 6 uur 's morgens als ik jullie schrijf over de dag van gisteren.

Om acht uur vertrekken we met Hanafi (Hans' echte naam) en Bambang (de echte geverifieerde naam van de chauffeur) voor een lange reis van Solo naar Batu. Alles bij elkaar zal deze reis over een afstand van 265 km zo'n 10 uur beslaan. Dit rijden we niet onafgebroken aan één stuk maar met enkele stops tussendoor. Onze eerste stop is wederom bij een paleis van de Sultan. Mariyetti, een vrouwelijke lokale gids ter plaatse, gidst ons over het uitgestrekte terrein. Het paleis is in betere conditie dan het vorige paleis dat wij bezochten en hetgeen wij te zien krijgen oogt ook mooier en fraaier dan bij het vorige paleis. De sultans van het paleis vandaag en dat van gisteren zijn broers maar zijn al enige tijd gebrouilleerd, waarom is ons niet volkomen duidelijk.

Hierna rijden we naar een lokale markt in Solo. De markt heeft wel wat weg van La Boqueria in Barcelona met dat verschil dat het hier de hygiëne wat minder in acht genomen wordt. Niet verwonderlijk dat wij tijdens onze wandeling over de markt een rat zien schooieren bij al de etenswaren. Voor de rat is het de hemel op aarde. Afgezien van het gebrek aan hygiëne vinden we het leuk deze ervaring met de locals en hun markt te hebben aanschouwd.

Weer buiten de markt nemen we afscheid van Hanafi. Het gidsen houdt vandaag voor hem op. Hij reist weer terug naar Jakarta om daar een stelletje te begeleiden voor twee dagen gedurende hun verblijf in Jakarta. Voordat Hanafi afscheid heeft genomen, heeft hij met ons en Bambang alles voor de komende dagen nog eens doorgenomen zodat ook de verdere reis goed zal verlopen.

Voor jullie informatie: voor ons was al duidelijk dat Hanafi ons niet gedurende de hele reis zou bijstaan.

Onze reis gaat nu dan echt verder richting Batu, zonder Hanafi maar nog wel met de gebrekkig Engels sprekende Bambang. Onderweg naar Batu maken we 3 stops om onze benen te strekken, te lunchen etc. en wisselen Marianne en ik elkaar af op de passagiersstoel voorin zodat de ander achterin lekker languit kan liggen. De weg naar Batu voert ons langs een diversiteit aan landschappen en uitzichten, variërend van krottenwijken, tot vogeltjesmarkten, uitgestrekte weidse sawa's en berglandschappen.

Even voor 6 uur in de avond arriveren we bij ons hotel in Batu.

We hebben er de schoonste en kleinste kamer tot nog toe.

Het hotelcomplex zelf is enorm groot en om bij het lager gelgen restaurant of zwembad te kunnen komen, kan gebruik gemaakt worden van een shuttlebusje. Wij maken daar ook gebruik van als we voor de avond wat willen eten en maken in het restaurant gebruik van het heerlijke dinerbuffet.

Direct naast het restaurant ligt het zwembad die uitzicht biedt over Batu en de omgeving. Al is het pikkedonker, door de stadsverlichting krijgen wij toch al een goede impressie van wat wij mogelijk bij daglicht zullen zien. Vanaf het restaurant besluiten we terug naar onze hotelkamer te lopen. Dat is een aardige klim omhoog en als je weet dat wij geografisch allesbehalve goed onderlegd zijn, is het zo gek niet dat wij meer meters hebben gemaakt dan nodig. Gelukkig is er dan altijd nog een behulpzame heer bij een security post om ons 'thuis' te brengen.

Volgens ons reisprogramma staat ons nu nog een nachtelijk avontuur bij de Bromo te wachten. Omdat Hanafi terecht vermoedde dat de reis vandaag + bezoek aan de Bromo te vermoeiend zou zijn, heeft hij dit in overleg met ons verplaatst naar morgennacht zodat we eerst een goede dag kunnen relaxen. Wij zijn daar maar wat blij mee. Al best vroeg op de avond vallen wij in slaap. Ik werd rond half 6 vandaag al wakker, Marianne wordt ongewild een uur later wakker omdat op hoorbare afstand ergens op het terrein ochtendgymnastiek wordt gegeven. Tot zover onze afgelopen dag, nacht en vroege ochtend.

Vandaag hebben we een hele dag ter vrije besteding. Hoe wij die gaan invullen, weten we nog niet helemaal maar we houden jullie op de hoogte.

Fijne zondag allemaal.

1. Mile:
    7 juni 2015
    Dat wordt vast een dagje relaxen aan de rand van het zwembad. Jullie zullen best wel moe zijn. Wij zijn nog wakker omdat je vader naar de wedstrijd van de Nederlandse oetbaldames wil kijken, die zometeen life wordt uitgezonden. Geniet van de zonsopgang bij de Bromo. Ik denk dat ik nu op 1 flapoor ga:-)
  2. Petra:
    7 juni 2015
    Edit: de harde muziek die wij vanmorgen hoorden en die er voor zorgde dat Marianne eerder wakker werd dan gewenst, zijn niet als gevolg van een ochtend gymnastiekklasje maar van een dienst à la Jomanda, gepaard gaande met snoeiharde muziek overstemd door een Javaanse Jomanda. Wij hebben de pech of het geluk (het is maar hoe je het bekijkt) direct naast deze gebedsruimte onze logement te hebben :-/
  3. Mile:
    7 juni 2015
    Wat zullen jullie relaxt, bekeerd en ingestraald thuis komen!
  4. Cisca en Wim:
    7 juni 2015
    We beleven alles nog een keer maar nu gezien door andere ogen, wat heel leuk is, jullie zullen best moe zijn, aan het einde van Java wacht BALI.
    Geniet lekker en relax, groetjes uit een zonnig Zoetermeer.
  5. Wilma en Willem:
    7 juni 2015
    Heerlijk relaxen dan maar vandaag. Zo te lezen zijn jullie daar wel aan toe.
    Geniet ze! xx
  6. Kitty:
    7 juni 2015
    Bedankt voor jullie mooie verhalen en belevenissen en wat jammer dat "Jomanda"jullie broodnodige rust is komen verstoren maar misschien krijgen jullie wel wat extra goede energie door om de rest van de reis vol energie te beleven. Heel veel plezier en geniet van een "rustig" dagje!
  7. Ellen Keizer:
    7 juni 2015
    Het is wel weer een groot avontuur met zoveel mensen (oh nee ... Ze heten elke dag anders ...) Have fun girls xxx
  8. Louise vd Vijver:
    7 juni 2015
    Jullie hebben jullie zondagse kerkdienst ongewild mee mogen maken. Zijn jullie een beetje uitgerust na de vermoeiende rit? De rust hebben jullie nodig om naar de Bromo te gaan. Ben benieuwd hoe jullie de reis naar de top hebben beleefd.
    geniet vh uitzicht en maak maar mooie foto,s,
    Het is hier ook een zonnige dag. Vanmorgen na t ontbijt op balkon gezeten en kregen wij bezoek van een indringer ...jawel een grote meeuw die zo brutaal was om bovenop de hoed van mn beeld te zitten. Els heeft de indringer meteen vastgelegd.
    meiden genietse, nog even dan hebben jullie het Java avontuur achter de rug en dan op naar Sanur voor jullie heel bekend.
    Cium2,
    Ibu lou
  9. Petra:
    7 juni 2015
    Het is ons gelukt om nog wat uurtjes mee te pakken mam. We worden vanacht om 1 uur opgehaald voor ons vertrek naar de Bromo, hopelijk zijn de weergoden ons goed gezind en kunnen wij een prachtige zon op zien komen bij de Bromo. We hebben dan nog een lange rit voor de boeg naar ons laatste hotel in Java. Ik ben erg geneigd te zeggen dat die in Kotabaru is maar het is natuurlijk Kalibaru. Dinsdag maken we dan de oversteek van Java naar Bali en het geliefde en vertrouwde Sanur. Duim maar voor een goede zonsopkomst voor ons.