22-4-2014, Dag 3

22 april 2014 - Sidemen, Indonesië

"Oh what a night..."

Afgelopen nacht wilde het maar niet vlotten om in slaap te komen.  De luchtvochtigheid en warmte in onze kamer was zo drukkend dat wat we ook probeerden nauwelijks een verbetering was.

Lokale tijd heb ik het nog 2:00 uur zien worden alvorens ik eindelijk  een beetje in slaap viel. Ook Marianne viel het zichtbaar zwaar haar draai te vinden voor ze de slaap pas kon vatten.

Het moment dat we moeten ontwaken, komt dan altijd te vroeg... al ben ik ruimschoots voor de wekker zou moeten gaan, klaarwakker. Marianne laat ik nog even lekker liggen, het is toch nog vroeg.

Als ook Marianne wakker is, wordt ons al gauw een goedemorgen gewenst door de hospita en vraagt ze ons of ze ons ontbijt al kan komen serveren. Wij vinden dat een prima idee en laten ons het verse fruit, de plakjes marmer cake en Bali koffie goed smaken.

Daarna stappen we onder de douche en maken ons op voor onze 1e tour met  gids Madé en chauffeur Komang die ons om klokslag 9:00 uur op komen halen bij het Radha.

Onderweg onderwijst Madé ons over de diverse tempelgebruiken, offer rituelen, legt ons het Kaste-systeem uit en verteld ons daarbij dat we aan de hand van iemands voornaam kunnen weten uit welke kaste hij/zij komt.

De hoogste kaste is de Brahamana (de kaste van de priesters).
De tweede kaste is de Ksatria (de kaste van de koningen en van de adel).
De derde kaste is de Wesia (de kaste van de handelaren).
De vierde kast is Sudra (kaste van de mannen in de straat; deze beslaat 90% van de Balinese bevolking).

Op Bali is het gewoonte om de kinderen uit de Sudra kaste volgens een bepaalde volgorde namen te geven. Het 1e kind krijgt de naam Wayan, Gede of Putu. Het 2e kind krijgt de naam Made, Nengah of Kadek en het 3e kind krijgt de naam Nyoman of Komang. Het 4e kind krijgt de naam Ketut; letterlijk betekent dit 'ongewenst' of 'niet gepland'.

Om onderscheid te maken tussen man of vrouw wordt bij de man een i voor de naam geplaatst, bijv. i Made en wordt bij de vrouw een ni voor de naam geplaatst, bijv. ni Made.

Al pratende komen we na ruim een uur aan bij onze eerste stop van vandaag:
De Kehen tempel (spreek uit als Kégèn).  Deze tempel is omstreeks 1200 gebouwd. Madé geeft ons hierbij tekst en uitleg over de diverse pagode's op het tempelcomplex.

Hierna vervolgen we onze weg naar een traditioneel Balinees dorp: Penglipuran
De inwoners van Pengiluran wonen allemaal op kleine traditionele woonerven en buiten bij de deur is bij het huisnummer af te lezen hoeveel bewoners er wonen, en welk aantal van hen man en welk aantal van hen vrouw is. Penglipuran grenst aan een bamboe bos. De verwerking van de bamboe is naast het entree heffen voor toeristen de voornaamste inkomstenbron voor het dorp.

Inmiddels is het rond het middaguur en krijgen we een beetje trek en vragen Madé ons naar een warung te brengen. Als onze buikjes weer gevuld zijn, rijden we door naar Sidemen voor onze laatste stop voor een wandeling door de rijstvelden. Voor ons zijn deze rijstvelden het hoogtepunt van deze tour vandaag.

Weer terug in Sanur verfrissen we ons, relaxen wat en gaan dan de hoofdstraat op om een keuze te maken uit de tal van restaurants. De keuze valt op restaurant Casablanca. Direct na aankomst wordt ons gevraagd of we willen mee doen aan een quiz die uit 6 ronden van elk 10 vragen bestaat. De vragen variëren van algemene vragen tot filmmuziek en van geschiedenis tot biologie.

Het scheelt maar een haartje of we hadden het tot in de top 4 gered.

Maar ook voor jullie op het thuisfront hebben we een klein quizje.

A) Wie van ons twee is op haar kont in het gras van de rijstvelden gevallen?
B) Wie scheurde uit haar broek bij het maken van een sprongetje op diezelfde
     rijstvelden?
C) Wie van ons zakte tot 2 keer toe met haar voet diep in de modder?
D) Bij wie van ons brak spontaan het BH-bandje af na het nuttigen van
      haar 3e ijscappuccino?